Hoi An 1 & 2 Kreatief met Kurk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van François - WaarBenJij.nu Hoi An 1 & 2 Kreatief met Kurk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van François - WaarBenJij.nu

Hoi An 1 & 2 Kreatief met Kurk

Door: François

Blijf op de hoogte en volg François

18 Januari 2013 | Vietnam, Da Nang

Daar zijn we weer met een niuew verslag(Kees maakte zich al zorgen),
Dag (weet ik veel,als het nog maar in januari is;-) zelfs met de beschrijving van de reis loop ik 1 dag scheef!!
De bus ingestapt voor de volgende Etappe naar Hoi An. Lopen zou toch wel erg ver worden en we gingen drie bergpassen over zodat we in het warme gedeelte
van Vietnam komen.
In het voorstadje Da Nang wat tig keer groter is dan Hoi An volgens mijn inschatting, het snelst groeiende economie is hier met een boulevard straat van tig kilometer en een paar onfatsoenlijke grote resorts aan zee(waar wij niet verblijven wij houden het bij 4 sterren), tja je moet wat.
In Hoi An aangekomen zijn we eerst naar de zijdefabriek geweest, een rondleiding die wij dus aangepast hadden om naar de fabriek afdeling te lopen werd niet erg op prijs gesteld helaas!
wel wilden ze vrijblijvend een nieuw pak aanmeten en fabriceren.
we vervolgden onze weg, 5 minuten lopen en we kwamen aan bij een lantaarn maak area, we kregen een Workshop Lantaarn Maken. Jaja echt waar, zon type lantaarn waar er hier veel van hangen van stof. Maar het is gelukt na een tijdje je vingers vol lijm te hebben gecreeerd, bij het hotel aangekomen
en weer intrek in de kamer genomen.
Vanmorgen op een zeer vroege tijd gewekt door twee Hanen, die het zo nodig vonden om elkaar te overschallen in alle vroegte.
Maar we hadden nieuwe activiteiten vandaag, en wat voor een.
Fietsen, varen, wandelen.
ergens in Town Fietsen gehaald en zowaar het zadel kon op redelijke hoogte voor mij afgesteld worden.
Na 5 minuten fietsen kwamen we de eerste chrysantenvelden al tegen, gevolgd door de cumquatbomen(zure minisinaassappelboom)(de nieuwjaarsboom voor 10 februari) volgens de maankalender! (nu zie ik wat lezers en lezeressen gek opkijken met deze vorige zin, maar neem maar van mij dat het klopt wat hier geschreven staat.
Na twee bochten kwamen we langs de rijstvelden over betonnen paden, aan wat mijn nicht Marieke hier Saigon wonend, ook al aangegeven had de tuinbouw in de volle grond.
Dat was echt leuk om te zien allemaal kleine (10 meter) zaaibedden met sla, kool, Chrysant,Gladiool,paksoi etc etc
hier dan ook even aan een snelle workshop planten gieten gedaan.
heel wat van de binnenlanden gezien van hier, daarna de fiets op de boot geladen en weer in een uurtje terug gevaren naar Hoi An.
Hier een stadswandeling gemaakt, eerst over de markt waar ik een paar Steenmango’s hebt gekocht en een stuk of drie bananen maar dat begreep ze niet en ik krijg een tros bananen mee, nouja kan geen kwaad.
Toen heeft onze gids de bus opgeroepen en ons in het hotel afgezet.
Daar waar ik eerst een duik heb genomen in het zwembad, gisteren nog in de zee gestaan met lekker warm water.

• 18 Januari 2013 - 11:56

S*:

Dat plantengieten ziet er goed uit hahaha

Op de os ook, maar niet echt confortable volgens mij!

• 18 Januari 2013 - 14:56

Marieke:

Dat is een buffel volgens mij. En mangosteen.... dat is mijn favoriete fruit aller tijden. Ja soms is het lastig hier om iets in kleine hoeveelheden te krijgen. Je bestelt iets met kip of vis, maar dan moet je de hele vis en de hele kip nemen. Je krijgt dan een salade met pootjes als decoratie (en dan bedoel ik niet wat ze in Nederland onder kippenpootjes verstaan), maar daar waar ze echt op lopen en als je pech hebt ook de kop erbij. Kippenklauwtjes... een lekkernij hier, net zoals de frikandel of kroket.
    Overigens wel goed hier, ze gooien echt niets weg. Kop, staart, huid, wortel, zaad, bloem, blad, alles wordt hier gegeten. Garnaal met jasje en al, kop leegzuigen (wat erin zit, geen idee), alle dieren worden gegeten. Ook de wormen die zorgen voor de mooie zijden draad maar daar wel het slachtoffer van worden, worden gegeten, sprinkhanen, krekels, schorpioenen, verzin het maar. In Cambodja nog 'erger', daar zie je later ook grote spinnen liggen als tussendoortje.
    Ik eet niet alles, maar er is genoeg lekker eten zonder gekke dingen te moeten eten :-)

En hoe zuidelijker je komt, hoe warmer het wordt. Al klagen de mensen hier dat het fris is 's ochtends, zal zo'n 20 graden zijn. Ik zeg dan in Nederland koud is met een pak sneeuw. Dat willen ze dan graag wel eens zien of voelen. Is iets wat ze hier in het zuiden nog nooit gezien hebben en ook zelden in het noorden, hooguit 1 cm.

Veel plezier met het vervolg van de trip en doe Mui Ne (Phan Thiet) de groeten. Was één van mijn eerste bestemmingen met Khanh. Heerlijk vers gevangen en net gekookte krab op het strand gegeten, terwijl de zon in 10 minuten onderging. Heel romantisch.

• 20 Januari 2013 - 07:57

Marco:

je zou zeggen dat je het water geven wel eens eerder had gedaan
    het is niet echt groot schalig maar ziet er best netjes uit